In Concert


JAN DE SMET
vrijdag 1 april, 20.00u Ticket € 15

jan De Smet

In de loop van zijn – nu al tweeënvijftig jaar (1970-2022 ) durende – muzikantenbestaan heeft zanger, componist, tekstschrijver, muziekliefhebber en multi-instrumentalist Jan De Smet (1953) een zeer uitgebreide muzikale bagage verzameld. Een klein deel daarvan kon hij 32  jaar lang kwijt bij De Nieuwe Snaar. Het grootste deel van het overige materiaal zit echter opgeborgen in zorgvuldig geklasseerde mappen.  Omdat Jan De Smet een muzikale omnivoor is, zijn bijna alle denkbare muziekstijlen hierin vertegenwoordigd. Na het mooie einde van De Nieuwe Snaar is er een onweerstaanbare drang de oorzaak van dat dit repertorium ook publiek wordt gemaakt.

Zichzelf begeleidend op een zestal verschillende instrumenten ( wees gerust, nooit allemaal tegelijk….) zal Jan De Smet zich “Solo en zonder veel Cinema” overleveren aan het repertorium dat zich die dag aandient en dat is eigen ( soms zeer onbekend ) werk maar ook zorgvuldig uitgekozen liedjes van gewaardeerde collega’s die hem hebben beïnvloed en begeesterd (Drs.P / Wannes Van De velde / Jaap Fisher / Bob Dylan / Richard Thompson etc…) ,


STEVEN DE BRUYN & JASPER HAUTEKIET
Vrijdag 8 April , 20.00u Ticket € 15

Aanhou geraas maak

‘Concert for One – dag één.’ Met die woorden stapte mondharmonicaspeler STEVEN DE BRUYN in zijn eentje de zoldertrap op, sloot het luik van zijn atelier, ging zitten en blies.

Er volgde een dag twee, een dag dertig, een dag zestig. Elke dag dat corona het leven stillegde, hield de Limburgse Gentenaar een Concert for One. Tot het tijd was voor een Concert for Two. ‘Tijdens de pandemie ging ik nadenken over het muzikantschap, als je live je rol niet meer kunt vervullen’, vertelt De bruyn. ‘Ik merkte dat het belangrijk was om élke dag te spelen. Om te blijven zoeken naar klank. Ik had makkelijk een album kunnen opnemen met mezelf, maar samen muziek maken is het grootste cadeau dat er is.’ Zwat heb ik na maanden van sociaal isolement te vertellen?’

Zodra het kon en mocht, haalde De bruyn er zijn vaste sparringpartner bij: contrabassist JASPER HAUTEKIET, met wie hij vijftien jaar samenspeelde bij The Rhythm Junks, en met wie hij in 2020 zijn solodebuut The Eternal Perhaps uitbracht. Het grote verschil daarmee, benadrukt De bruyn, is dat het nu nadrukkelijk een duoplaat moest worden. De twee boekten Jet Studio in Brussel, en besloten om niets te besluiten: ze zouden improviseren vanaf een leeg canvas. ‘Anders dan Steven had ik tijdens corona de muziek even losgelaten’, zegt Hautekiet. ‘Tijdens de liveshows na The Eternal Perhaps was mijn rol al groter geworden, dus ik voelde dat we deze keer samen, onbevangen, met elkaar zouden converseren. Alleen kwam ik mezelf tegen in de studio. Ik werd geconfronteerd met de vraag: wat heb ik na maanden van sociaal isolement te vertellen?’

Het resultaat, AANHOU GERAAS MAAK, is geen instrumentale achtergrondplaat. Het is immersieve muziek die de luisteraar meeneemt tot net onder het wateroppervlak, waar het licht zo mooi breekt en de tonen gedempt zijn. En dat mag u letterlijk nemen. De bruyn: ‘Tijdens de coronaperiode kreeg ik een fijne compositieopdracht van regisseur Cathérine Ongenae. Ze vroeg me om muziek te maken bij volksverhalen over moeraswezens. Ik trok met een onderwatermicrofoon naar afgelegen moerasgebieden. Dat bleek een prachtige ontdekking: het zit er, ook voor je oren, vol leven. De sporen daarvan hoor je op het album op tracks als Wake-Up Call en Fever Dream

Het levert een opmerkelijk gelaagde plaat op, een headphone record die De bruyn en Hautekiet wel degelijk live kunnen brengen. Loopers, delays en gruismicrofoons zijn hun favoriete speeltjes. Liefhebbers van de Amerikaanse producer Mitchell Froom en het jazztrio Martin Medeski & Wood komen hier danig aan hun trekken. 


THE AKULAS Vrijdag 22 April, 20.30u
Ticket € 15

The Akulas

In reverb gedrenkte surfgitaar, 
Beukende drum beats, 
Cheesy orgelklanken 
Bonzende bas-vibes. 
Voeg alles samen en schud door elkaar zonder te roeren.
Serveer koel

The Akulas zijn ontstaan in 2005 in Gent en brengen fijne instrumentale muziek die zich situeert tussen de zonovergoten kusten van California en de droge woestijn van Reverbistan. The Akulas zijn geïnspireerd door het klassieke surfgeluid van de jaren zestig, obscure hammondorgel tunes, garage, Europese instrumentale muziek en de “beat” groepen uit de j aren zestig.

Na de release van een 5-track EP in 2012 verscheen begin 2017 het full album “Rustines” op het Griekse platenlabel Green Cookie Records. Momenteel werkt de band aan een nieuw album dat in 2022 zal uitkomen.

The Akulas zijn:
Ruben Haerens gitaar Willem Bekers bas Benjamin Verschaeve toetsen Udo Vanhoonacker drums

De afgelopen jaren hebben The Akulas hun sporen verdiend als live band op podia in België, Nederland, Italië, Duitsland en Frankrijk. Ze speelden onder meer op North Sea Surf Festival (Amsterdam, NL), Surfer Joe Festival (Livorno, IT), Viva Lola Festival (Sint Niklaas, BE), Night of the Phantom (Gent, BE), Rockabilly Day (Assenede, BE), Paulusfeesten (Oostende, BE), European Bug In (Chimay, BE), De Kaaij (Nijmegen, NL), Bazart (Den Haag, NL), Camping Louisa (Antwerpen, BE), Charlatan (Gent, BE), Vooruit (Gent, BE), Aloha Fest(Venlo, NL), Katse Feesten (Zelzate, BE), Sonic Ballroom (Cologne, DE), Cafe Misterioso (Gent, BE), Cafe Manteca (Gent, BE), Cafe Afsnis (Gent,BE), Kafee t’ Hof (Middelburg, NL), De Nieuwe Anita (Amsterdam, NL)


LIBERTANGO KWARTET
donderdag 28 April, 20.30u
Ticket € 15

De tango verleidt, sleurt je mee naar het diepst van je ziel, neemt volledig bezit van je en zweept je gevoelens op in deze wereld van oppervlakkigheden.
De tango verenigt passie met melancholie, belichaamt liefde en dood.

Het Libertango Kwartet of Cuarteto Libertango is terug van weggeweest.

Lange tijd werkte het samen met gerenommeerde danskoppels, met de inmiddels overleden Argentijnse zanger en grootmeester op de gitaar Carlos Montero en meerdere woordkunstenaars. Het speelde in culturele centra, jazzclubs, Café Local, op kleine en grote festivals in België en Nederland en ging een tijd op avontuur met de meer traditionele, gezongen tango’s met de Spaanse zanger, Miguel Torres.

Nu keert het kwartet terug naar zijn roots: de onovertroffen muziek van Astor Piazzolla.
‘Ancients’ Jeannot Gillis (viool) en Peter Heremans (piano) omringden zich met de jongere virtuoze dames Jolien Wils (accordeon) en Nele Stuyck (cello) en deze uiterst heterogene combinatie verleidt haar publiek…sensueel, mysterieus, passioneel, nooit echt occasioneel, gedistingeerd en heel apart!


Nine & a Half zaterdag 30 april 2022 20.00u
Ticket € 15

Na vijf jaar Brazilië keert David Bovée terug naar België met een gloednieuwe band… Nine And ½ is nieuw, fris, funky, dansbaar en soms een tikkeltje weird. Classic pop songs met groovy gitaren, eigentijdse beats en Braziliaanse funkiness.

Anton Van Haver drumt en samplet en Jan Eelen speelt de tweede gitaar. Met Bovée zelf aan de microphone en de gitaar is dit trio klaar om heupen te ontwrichten en harten te veroveren. Eind april verschijnt hun langverwachte debuutplaat.

David Bovée werd begin jaren 2000 bekend als een getalenteerde, charismatische en veelzijdige muzikant, met authentieke cultbands zoals S.W.A.N., Boggamasta en Flat Earth Society. Op de toppen van zijn carrière, in 2004, won hij met het onweerstaanbare Think Of One zelfs de prestigieuze BBC 3- Award. Zijn tijdloze liefdeslied ‘Um Paleto’ blijft na al die jaren één van de zwoelste parels uit de Belpop.

In 2016 gooide Bovée zijn leven om: hij verhuisde naar Brazilië. En zijn gitaar ging mee. Al snel kon hij er aan de slag als hired hand (ingehuurde muzikant) van grote Braziliaanse bands en was zo jarenlang bijna constant op tournee. 

Maar ondanks alle productiviteit en de inspiratie sloeg in 2020 het (dubbele) noodlot toe. Corona woedde door Brazilië en  bij een stom accident verloor David een halve vinger.

David keerde terug naar België en richtte samen met compagnon de route Anton ‘Toney 22’ Van Haver de nieuwe band Nine And ½ op. Ze werkten de demo’s uit, stelden een setlist samen en trokken aangevuld met gitarist Jan ‘Easy J’ Eelen 

Bekijk en beluister hier de nieuwe single: Sweatshop Babylon


BERT DOCKX Vrijdag 13 Mei, 20.00u
Ticket € 15

RELEASE NIEUW ALBUM: SAFE 25/02/2022

Na het succesvolle Transit, is Safe het tweede album dat Bert Dockx (Dans Dans, Flying Horseman, Ottla, Strand) onder zijn eigen naam uitbrengt. Deze collectie songs en instrumentals schippert tussen dreiging en droom, tussen stilte en storm. Anders dan Transit, bevat Safe vooral eigen werk en slechts twee covers (één van The Velvet Underground, één van Ornette Coleman).

Ook doet Dockx het deze keer niet helemaal op z’n eentje, maar wordt hij muzikaal bijgestaan door Loesje en Martha Maieu (Flying Horseman, Blackie & The Oohoos) en Thomas Jillings (Ottla, Linus). Koen Gisen, Gents producer voor fijnproevers, is weer van de partij. Samen met hen schildert Dockx een rijk geschakeerd en avontuurlijk klankenlandschap met echo’s van zijn talrijke andere muzikale projecten.

We horen
folk, psychedelica, ambient, introverte gitaarrock, schaduwrijke jazz. Veelkleurige vergezichten contrasteren met diepe introspectie. De
aandachtige luisteraar ontwaart het rauwe relaas van een complexe,


I H8 CAMERA
Zaterdag 4 juni 20.00u
Supportact: Bekszynski
Ticket: € 10 / -21 jaar € 5

I H8 CAMERA 21.30u

Het minste wat je van I H8 Camera kan zeggen is dat ze spelen, ze spelen om het spel, ze spelen om het plezier van het spel en ze hopen dat het publiek van hun speelplezier geniet. Improviseren als het leven zelve. Ontstaan vanuit een samenloop van omstandigheden, brengt I H8 Camera dan ook pure improvisatie met een steeds veranderende line-up aan muzikanten, die zich meestal bevinden in de sferen rond het Heaven Hotel-label. Honderd procent improvisatie en minstens tweehonderd jaar ervaring op het podium. – kent geen songs, enkel de obscure aanwijzingen van ringmeester Rudy Trouvé  Iedere jam wordt op gang getrokken door een andere muzikant, die de show meeneemt richting pure noise, spaced-out elektronica of solo’s op een wateremmer. Alles kan, alles mag in dit onderzoek naar de grenzeloosheid van de improvisatie.

Voor het optreden in de Kapel zal I H8 Camera bestaan uit ceremoniemeester, zanger & gitarist Rudy Trouvé (Dead Man Ray, Horse Bed Head, dEUS, Kiss My Jazz,…), Stef Camil Carlens (Basgitaar), Gitarist en gitarist Elco Blijweert , Jef Mercelis op analoge synth, Matt Watts stem en attitude , drummer Teun Verbruggen, gitarist Teuk Henri (Mercelis) en bassist Jacki Billet (Tuxedo Swamp Bluesband, Gore Slut, The wiesse Rosze). 

http://www.heavenhotel.be/

BEKSZYNSKI 20.00u


KATY TOO
Zaterdag 12 November 20.00u
Tickets: € 15

© Stefaan Temmerman/Katy Too

Katy Too is singer-songwriter Leen De Haes uit Kalmthout, afkomstig uit Heist-op-den-Berg (BE).

Ze groeide op met haar ouders’ lp-verzameling uit de sixties en seventies zoals The Beatles, Bruce Springsteen, The Mamas and the Papas, ABBA, Dolly Parton, … Dat hoor je ook in haar songs die behendig laveren tussen poprock, folk, country & singer-song. Zo werd ze onder meer vergeleken met straffe madammen uit die genres zoals Emmylou Harris, Carole King, Suzanne Vega en Michelle Shocked.

Katy Too bracht tot op heden twee full albums uit, ‘Quest For Honey’ (2012) en ‘Nine Lives’ (2016) geproducet door Wigbert Van Lierde. Als opvolger van Nine Lives – dat goed onthaald werd door de pers en airplay kreeg op radio 1 én 2 – is ze nu klaar met een nieuw album: ‘Fortysomething’.

‘Fortysomething’ is een persoonlijke plaat waarin de luisteraar wordt meegenomen in de wereld zoals Leen die ervaart als veertiger: de dingen die niet goed aanvoelen overboord gooien en trouw blijven aan jezelf, in conflict zijn met de tijd die genadeloos verder tikt, rust vinden in de schoonheid en de kracht van de natuur, gesetteld zijn, en, er zich bewust van zijn dat dood en bedrog steeds uit onverwachte hoek komen.

De single ‘Sunset Sundown’ stond verschillende weken in de playlist van Radio 2 en Radio 1 nam de single ‘Time!’ op in haar ‘Belpop Late Night’.

De pers over Katy Too:

“We wikken onze woorden: ‘Fortysomething’ is niets minder dan een krachttoer. Niet alleen is het een muzikale parel, een ijzersterke collectie van tien gevarieerde, fijn geboetseerde songs, alle van Leens hand, die je kan rekenen tot de familie der americana, al lang niet meer het prerogatief van Amerikanen.

Denk aan wat de grote Bonnie Raitt al jaar en dag uitbrengt, ja, die aanpak is het, maar met de nodige verschillen: Katy Too heeft wel degelijk een eigen gezicht.” (Antoine Légat, Folkroddels, maart ’22).

“De nummers van Katy Too staan, zowel intiem meanderend als energetisch en krachtig, als een huis enworden door haar uitstekende muzikanten naar een hoger niveau getild: smeuïge hammond, subtiele, perfect getimede drums, gedoseerde vilaine gitaarrifs, slepende baslijnen of frisse tweede stem: we mochten gisteren van een uitmuntend concert proeven!” (Gert De Bie, Staminee De Living, maart ’22)

Live laat Katy Too zich omringen door een schoon team van muzikanten: Bart Boonen – gitaar (Barbara Dex, The Popgun), Geert Schurmans – bas (The Scabs, Cooking With Knopfler, Stef Paglia), Edwin Risbourg – toetsen (The Bluesbones), Geert Mariën – drums (Stoomboot), Kristel Rombouts – backing vocals.